Je gaat een samenwerking aan met Studiekeuzelab! Nu is het slechts een kwestie van zoveel mogelijk naamsbekendheid, eventueel leads en hopelijk uiteindelijk nieuwe aanwas te genereren. Maar hoe doe je dat? En hoe zorg je ervoor dat jouw content gelezen wordt? Dat er wordt doorgeklikt naar jouw website? Of dat websitebezoekers hun gegevens achterlaten zodat jij deze kunt opvolgen? Om je daarbij te helpen, heeft Studiekeuzelab.nl deze content gids gemaakt.
In deze gids vind je welke soorten content Studiekeuzelab.nl hanteert, hoe je dat optimaal kunt gebruiken en delen we best (en worst) practices. Na het lezen van deze gids ben je klaar om samen met het team van Studiekeuzelab.nl de campagne op te bouwen en er een succes van te maken.
Maar voordat we daaraan beginnen, kijken we eerst naar een aantal begrippen.
Wat verstaan we onder een pillar, of een advertorial? Lees het hier.
Lees verderDoor naar de volgende stapAls adverteerder bij Studiekeuzelab adverteer je aan de hand van onder andere branded content. Dat is kortgezegd commerciële content die leest als redactionele content. Dat wil zeggen: schreeuw niet ‘hoe goed’ of ‘hoe uniek’ jouw instelling, bedrijf, dienst of product is, maar laat zien aan de hand van inhoudelijke content waarom een studiekiezer voor jou moet gaan.
Branded content heeft dus hetzelfde doel als een advertentie, maar is subtieler. Met branded content is de kans groter dat de lezer je gaat vertrouwen. De Studiekeuzelab-doelgroep is namelijk redelijk immuun voor schreeuwerige advertenties, aangezien zij hiermee dagelijks worden platgegooid. Branded content biedt daarom een heel goed en effectief middel. Dat is de reden waarom je op Studiekeuzelab.nl uitsluitend dit soort content vindt en geen reclamebanners en dergelijke.
Heb je gekozen voor een content pakket waarbij je lead content kunt inzetten? Lees dan verder. Lead content heeft als doel zoveel mogelijk leads te verzamelen. Een lead is iemand die zijn of haar gegevens heeft achtergelaten zodat jij diegene kunt benaderen. Je nodigt ze dan bijvoorbeeld uit voor een open dag, een proefpakket of iets anders wat jouw organisatie wil promoten.
Het verzamelen van de gegevens wordt geheel conform de AVG-wetgeving gedaan. Dit staat vermeld door middel van de volgende tekst:
Wanneer je jouw gegevens invult ga je ermee akkoord dat je door de leverancier [naam organisatie] benaderd kan worden. Meer informatie hierover vind je in ons privacy statement.
Toch zul je tijdens je campagne de term ‘Advertorial in de nieuwsbrief’ tegenkomen. De nieuwsbrief is namelijk de enige plek waar wel duidelijk gekozen kan worden voor een ‘commerciële’ boodschap. Dat heeft met het medium te maken. Een nieuwsbrief is namelijk een plek waar telkens kort verwezen wordt naar content op Studiekeuzelab.nl of naar een pagina van de adverteerder.
De advertentieruimte in de nieuwsbrief kun je insteken zoal jij het wilt. Wil je verwijzen naar een aanmeldpagina voor een open dag? Prima! Wil je verwijzen naar een blog op Studiekeuzelab.nl? Ook goed!
Elk stuk content dat wordt gepubliceerd op Studiekeuzelab.nl valt onder één van de vijf studiekeuze pillars. Deze representeren de fases van de studiekeuze en komen overeen met de student journey.
Van begin tot eind biedt Studiekeuzelab.nl content waar jongeren die een studiekeuze moeten (gaan) maken iets aan hebben. Van: ‘waar liggen mijn kwaliteiten?’ (Start), tot ‘hoe vind ik een kamer?’ (Kies), en van ‘hoe bereid ik me voor op een open dag?’ (Ervaar) tot verhalen van studenten die vertellen over hun opleiding (Ontdek). Bij elke studiekeuze fase nemen we de studiekiezer bij de hand. De pillars zijn:
Als adverteerder is het slim om content te maken die in verschillende pillars past, zodat je op meerdere momenten van de studiekeuze terugkomt en breed zichtbaar bent op Studiekeuzelab.nl.
Een call-to-action (CTA) is een kort stukje activerende tekst waar een link achter hangt. Het doel is om bezoekers hierop te laten klikken. Wil je hier meer over weten? Lees dit stuk.
Een goede campagne begint bij een doel. Stel hierbij de vraag: ‘wat wil je bereiken?’. Een aantal voorbeelden:
Deze doelen bepalen uiteindelijk de onderwerpen van je content, welk content format je kiest, hoe lang je content gaat zijn, naar welke eigen website paginas je verwijst, welke call-to-action (CTA) je gebruikt, welk beeldmateriaal je aanlevert, etc. Kortom hier begint het bij.
Wat je doel ook is, het is belangrijk dat je content daarop aansluit. Stel, je hebt als doel een opleiding te promoten, dan kun je een aantal dingen doen:
Maak je content zo concreet mogelijk. Dit is een belangrijk element tot succes. Content die niet duidelijk tot de kern komt of geen goede rode draad heeft, wordt niet goed gelezen.
Als je weet welke onderwerpen je gaat behandelen, is het zaak dat je het format van de branded content en/of de lead content kiest. Er zijn een aantal formats die goed werken bij studiekiezers:
Branded content formats
Lead content formats
Of een blog gelezen wordt, hangt grotendeels af van de titel. Dit is namelijk het eerste wat een lezer ziet. Gebruik je een korte (8-12 woorden) en pakkende titel, dan vergroot je de kans dat bezoekers jouw content gaan lezen. Hoe ziet een pakkende titel eruit?
Klaar met keuzestress! 4 tips om er vanaf te komen
Deze adverteerder maakte een lijst met tips om te voorkomen dat de studiekiezer stress zou ervaren. Alleen de titel zorgde al voor enorm veel clicks (4.000 lezers).
Wat maakt deze kop zo sterk? Je ziet meteen waar het over gaat: zo kom je van keuzestress af. Je leest ook hoe: met 4 tips. Het is dus een concrete en praktische titel. En niet onbelangrijk: het is een herkenbaar onderwerp. Bovendien krijgt de lezer bij deze titel het gevoel dat hij/zij meteen aan de slag kan om stressvrij te worden.
Hoe het niet moet? Nou, zo:
Noa ontdekte zichzelf op The New School
Hier kun je een aantal vragen bij stellen. Ten eerste: wie is Noa? Ten tweede: wat is The New School? Waarom zou je dit lezen? Dit is wat kort door de bocht, maar in grote lijnen is dit wel wat er gebeurt als iemand zo'n titel leest. Hier zit nauwelijks herkenbaarheid, een praktische of concrete component in. Zorg dus altijd dat uit je titel blijkt waar de content over gaat, wat je uit het stuk haalt en dat het uitnodigt op om te klikken (maar maak er ook geen clickbait van).
Beeldmateriaal speelt een belangrijke rol bij de aantrekkelijkheid van een blog. Er zijn verschillende soorten beeldmateriaal. We behandelen er hieronder vier:
Welke header afbeelding kies je? Wat we altijd adviseren is afbeelding die past bij het onderwerp. Probeer geen stock afbeeldingen te kiezen en zorg dat er altijd een persoon te zien is op de afbeelding, helemaal als je stuk over iemand gaat. Kies ook altijd voor een hoge resolutie! Zoals hieronder:
Titel: Defensie = soldaatje spelen... of toch niet? (5.000 lezers)
De afbeelding past bij de titel en het stuk zelf. Het gaat namelijk over dat werken bij Defensie meer is dan ‘in de bosjes liggen en oefenen’. Deze afbeelding illustreert dat.
Hoe moet het niet? Nou, zo.
Titel: Ik vind eten en drinken superleuk. Maar wat kan ik hiermee later worden? (364 lezers)
Ondanks dat de afbeelding high resolutie is, passen de de titel en de afbeelding niet bij elkaar. De afbeelding is te algemeen.
In de lopende tekst kan het slim zijn om een afbeelding te plaatsen, vooral bij langere teksten (+500 woorden). Dit breekt namelijk de tekst en zorgt voor afleiding. Door een onderbreking in de tekst krijg de lezer de kans om even op adem te komen en weer verder lezen. Daarnaast maakt een afbeelding de tekst levendiger.
Voor een video geldt hetzelfde als voor de afbeelding in een tekst, met de toevoeging dat een video er vaak voor zorgt dat een website bezoeker langer op jouw pagina blijft. Een video is altijd een welkome onderbreking van de tekst – mits het iets toevoegt aan het onderwerp. Een video dient dus als aanvulling op de tekst (niet andersom).
Na de titel is de introductie het eerste wat je lezer leest. Hier trek je de aandacht, bespreek je waar het stuk over gaat en nodig je uit om verder te lezen. Geef in de intro ook meteen de clue van het verhaal. Zo weet de lezer meteen wat hij/zij uit het stuk haalt. Tot slot: maak je intro kort en krachtig. Hoe ziet dat eruit? Nou, zo:
In deze introductie lees je direct waar de blog over gaat en wat dit voor de lezer betekent. “Dat en meer lees je in deze blog”, nodigt tot slot uit om verder te lezen. Dit stuk heeft uiteindelijk ruim 60.000 lezers gehad (and counting) en had een leestijd van gemiddeld 5 minuten.
Om de content makkelijk leesbaar en overzichtelijk te maken, hanteren we een samenvatting. Deze laat puntsgewijs alle tussenkopjes zien. Die tussenkopjes zijn ‘klikbaar’. Dit wil zeggen dat wanneer iemand op de rode tekst (zoals hieronder weergegeven) klikt, diegene uitkomt bij dat deel van de tekst. Dat ziet er zo uit:
Tussenkopjes zorgen ervoor dat de lezer al scannend kan zien hoe de tekst is opgebouwd. Dat is fijn, want zo kun je al voordat je in de content duikt, zien wat je gaat lezen. Vooral voor jonge lezers, die niet altijd van lezen houden, is dit aangenaam. Een richtlijn is daarom om rond iedere twee alinea’s een nieuw tussenkopje te plaatsen.
Zorg er voor dat je tussenkopjes duidelijk het subonderwerp aanduiden. Het tussenkopje kan dus prima één woord zijn, zolang het maar duidelijk is waar de daaropvolgende alinea’s over gaan. Maak de tussenkopjes vooral niet te lang! Dat zorgt alleen maar voor onduidelijkheid.
Content bij Studiekeuzelab.nl heeft altijd een call to action. Dat wil zeggen: een knop met een korte zin in gebiedende wijs: ‘Download nu’, ‘bezoek de website’ of ‘schrijf je in’ (voor een open dag).
Bij Studiekeuzelab.nl gaat dit altijd gepaard met een ‘banner’. Dat ziet er zo uit:
De tekst van de blog leent zich uitstekend om hyperlinks in te verwerken. Deze verwijzen naar verschillende pagina’s van jouw organisatie. Naar welke pagina’s je wilt verwijzen, is helemaal aan jou. Waar je aan kunt denken:
Je bent hierin vrij om te kiezen. We raden wel sterk aan om meer dan twee links in de tekst te verwerken, maar niet meer dan vijf. Een lezer moet genoeg kansen hebben om te klikken, maar je wilt een lezer ook niet overspoelen met links.
Wat we ook sterk aanraden is om een UTM tag toe te voegen aan de link. Op deze manier kun je het verkeer naar je website volgen. Zo weet je hoeveel bezoekers er vanuit de blog op Studiekeuzelab.nl naar jouw website zijn gekomen. Bekijk hier hoe je dat doet.
Je wilt lezers een zo aangenaam mogelijke leeservaring geven. Dat doe je niet door lappen tekst te presenteren zonder witruimtes. Onthoud, een blog hoeft niet van het kaliber Tolstoj te zijn. Online lezen mensen anders dan wanneer ze een boek lezen, helemaal als het gaat om de doelgroep die je op Studiekeuzelab.nl wilt bereiken. Houd daarom deze vuistregels waan:
Voor branded content hanteren we een lengte van tussen de 500 en 900 woorden. Met een kortere blog kun je vaak niet genoeg uitweiden over de inhoud. Langer is vaak niet nodig. We merken dat hele korte blogs ook niet goed scoren in de zoekmachines. Langere blogs scoren juist beter.
Do’s & don’ts
Lijstje / tips & tricks
Ervaringsverhaal
Explainer
*De cijfers zijn t/m juli 2022
Wat betreft indeling ziet een blog er idealiter zo uit:
Lead content heeft als doel om gegevens te verzamelen van je doelgroep. Ook hier is het belangrijk dat de content er aantrekkelijk uit ziet. Deze content bestaat uit verschillende onderdelen die we hieronder behandelen.
Goed om te weten: Studiekeuzelab maakt de quiz op. Het enige wat je zelf hoeft aan te leveren zijn de vragen, antwoorden, de score per antwoord en de uitkomsten.
Ook bij een quiz wil je dat de titel uitnodigt tot klikken. Hoe?
Een aantal goede voorbeelden:
Welke studie past bij jou? Doe de quiz
Quiz: hoe duurzaam ben jij?
Het beeldmateriaal bij lead content komt deels overeen met dat van een blog, maar er zijn ook een aantal grote verschillen. Voor de header gelden in ieder geval dezelfde richtlijnen als voor een blog.
Verder is elke vraag voorzien van een afbeelding of een gif. Hierdoor krijgt de quiz een frisse en leuke uitstraling (alleen tekst is natuurlijk gortdroog). Kies een beeld wat goed past bij de vraag.
Ook bij de quiz geldt dat de introductie kort en krachtig moet zijn. Het grote verschil is dat in de intro de nadruk ligt op dat de lezer de quiz maakt. Je wilt de lezer dus niet vermoeien met lange en uitgebreide teksten. Zorg dat je tekst bestaat uit maximaal 50 woorden.
Zonder vragen en antwoorden geen quiz. Besteed hier daarom aandacht aan! Een paar tips:
De succesvolle quizzen op Studiekeuzelab kiezen voor één van deze vormen.
Ben dus scherp in je vraagstelling en in je antwoorden. Bezoekers gaan snel door de content. Zij willen niet teveel lezen en snel een keuze kunnen maken.
Het ideale aantal vragen ligt tussen de 7 en 10. Lever ook altijd vraag en antwoord of een score. Zo kan de redacteur de quiz opmaken.
Het belangrijkste doel van de quiz is leads verzamelen zodat je die kunt opvolgen. Je wilt iemand zover krijgen dat diegene gegevens achterlaat. Dat ligt echter soms wat gevoelig: wat vraag je wel en wat niet? Daar hebben we een aantal richtlijnen voor, want wat vraag je uit?
We adviseren om er maximaal drie te kiezen. Kies minimaal de naam en een manier om iemand te bereiken, dus e-mail en/of telefoonnummer.
Resultaten zijn net zo belangrijk. Deze bepalen uiteindelijk of de maker een waardevolle lead is of niet. Je kunt dit kwalificeren aan de hand van een aantal scores.
Het is bij de resultaten die de lead te zien krijgt belangrijk dat er een korte begeleidende tekst bij zit. Het doel is dat deze lead ook zelf verdere actie onderneemt. Zorg dat er een link in de tekst zit die naar één van jouw website pagina's verwijst. Deze tekst zet idealiter dus aan tot verdere actie. Een aantal voorbeelden:
Zoals je ziet wordt een quiz opgemaakt in de huisstijlkleuren van jouw organisatie. Het is daarom handig als je de kleurcodes van je huisstijl meestuurt.
Hier zie je een combinatie tussen de factoren die hierboven zijn benoemd. Maar het belangrijkste wat deze quizzen gemeen hebben is dat het onderwerp actueel en/ of aansprekend is. Let daar dus ook op wanneer je een quiz maakt.
*De cijfers zijn t/m juli 2022
Nu elk element los is besproken, is het de vraag hoe dit is opgebouwd op de uiteindelijke pagina. Dit lever je ook aan bij de redacteur van Studiekeuzelab.
Hopelijk stromen de leads snel binnen! Wij helpen bij het verwerken hiervan, want het is zonde als je een berg waardevolle leads hebt zonder dat je daar goede opvolging aan geeft.
Zodra de lead content live staat op Studiekeuzelab, krijg je een link waar je live alle leads binnen ziet komen. Je ziet hier wanneer iemand de content ingevuld heeft, welke antwoorden zij hebben gegeven, welke gegevens zij hebben achtergelaten en welk resultaat uit de content is gekomen. Op basis hiervan kun je aan de slag met de opvolging.
Hierbij is het belangrijk dat je een goed plan hebt liggen en snel handelt. Heeft iemand bijvoorbeeld op maandag zijn gegevens achtergelaten, volg deze lead dan uiterlijk donderdag op – het liefst nog eerder, want dan zit het nog vers in het geheugen. Een tip is dan ook om in ieder geval twee keer per week de lead lijst te checken op nieuwe leads.
Zorg dat je de uitingen voor de opvolging al klaar hebt liggen. Bedenk een goede boodschap, denk na via welke kanalen je wilt communiceren en hoe vaak. Dat kun je bijvoorbeeld doen met een mailtje, een belletje of een WhatsApp bericht. Net wat past in jouw opvolgplan.
Zo maak je een goede advertorial voor in de nieuwsbrief van Studiekeuzelab.nl
Lees verderDoor naar de volgende stapEen advertorial in de nieuwsbrief is een hele gerichte manier om in een klap een grote groep jongeren te bereiken. Het is daarom belangrijk dat je goed nadenkt wat je hier wilt communiceren. Daarnaast is het goed om te weten uit welke onderdelen de advertorial bestaat.
Deze bestaat uit maximaal 30 tekens. Zorg dat je een korte, sterke en vooral duidelijke titel hebt. Wat haalt de lezer eruit, waarom moet iemand op jouw advertentie klikken?
De tekst is maximaal 50 woorden. Je hebt niet veel ruimte, dus elk woord telt! Ben dus scherp en duidelijk in je communicatie. Bedenk ook hier wat iemand eruit haalt wanneer diegene op jouw link klikt.
De afmetingen hiervan zijn 300 x 150 pixels. Dit is een kleine afbeelding, dus zet geen tekst in de afbeelding. Dat werkt niet. Match de afbeelding met de tekst. Gebruik heldere kleuren en zorg dat de afbeelding uitnodigt om verder te klikken
Zorg dat je een duidelijke, activerende en korte cta hebt. Hiermee leid je de lezer naar jouw pagina.
De link naar (jouw) website of landingspagina is een van de belangrijkste elementen van de advertorial. Want zonder link is er geen kans op conversie. Voorzie de link altijd van een UTM-tag. Zo kun je achterhalen hoeveel mensen er vanuit de advertorial naar jouw pagina is gekomen.
Elk contentpakket kent een aantal social posts of een complete social media campagne. Dit helpt jouw content een boost te geven. Studiekeuzelab.nl heeft een groot bereik, maar natuurlijk kun je zelf ook aan de slag om dat bereik te vergroten. Hoe? Daar geven we in deze guide een aantal suggesties voor:
We raden het sterk aan om de content die je op Studiekeuzelab hebt staan te promoten via je eigen social kanalen. Dit zorgt voor een bredere dekking onder de doelgroep.
Deel en reageer daarnaast (op) de posts van Studiekeuzelab.nl via je eigen social media kanalen.
Plaats op je eigen website links naar jouw content die op Studiekeuzelab.nl staat. Om zichtbaarheid te vergroten is het aan te raden om deze link te plaatsen op een pagina die bezocht wordt door studiekiezers.
Dit is een manier om snel en gericht extra bereik te creëren bij een al bekende doelgroep. Door dit te doen laat je zien dat je ook op andere websites gevonden wordt – dat werkt versterkend.
geschreven door redactie Studiekeuzelab