Publishing policy

(versie 27 juli 2020)

Studiekeuzelab is een onafhankelijk crossmediaal platform voor studiekiezers met vragen over studiekeuze: niet kunnen kiezen, switchen, hulp van ouders, bbl-trajecten, tussenjaar, etc. Opleiders en werkgevers kunnen kiezers helpen, informatie aanreiken en tegelijkertijd de organisatie, de opleidingen en branche promoten door middel van branded content.

Studiekeuzelab publiceert niet zomaar content, maar hanteert daarvoor een strikt beleid om de kwaliteit van de content op de site en op alle sociale media kanalen te bewaken.

We werken er hard aan om ons – samen met partners en experts – aan dit beleid te houden. Mocht je desondanks iets tegenkomen op Studiekeuzelab wat niet aan dit beleid voldoet, laat het ons dan weten.

Kwaliteit van de content

Bij Studiekeuzelab staat de inhoud centraal, we gaan voor kwaliteit en staan voor onafhankelijkheid. Experts of partners hebben geen invloed op de redactionele content die op de site en de sociale media wordt gepubliceerd. Studiekeuzelab plaatst geen persberichten of PR-copy als redactionele content.

Uiteraard wordt ongepast taalgebruik, zwartmaken of het op een andere manier in diskrediet brengen/beledigen van personen of bedrijven niet geaccepteerd (zie ook de huisregels voor auteurs hieronder).

Betaalde promoties en advertenties bevatten altijd een duidelijke vermelding (adv, advertorial, gesponsord of gepromoot).

Verschil branded content en traditionele advertenties

Branded content is een merkuiting die waarde toevoegt in de vorm van entertainment en/of informatie. Waar bij traditionele advertenties de commerciële boodschap van het merk centraal staat (aanprijzen product, merk of dienst), gaat het bij branded content meer om de beleving van het merk.

De persoon die de branded content consumeert, ervaart die content als redactioneel en maakt op een subtiele manier kennis met het merk. Kwalitatieve branded content in combinatie met de juiste doelgroep leidt tot een positieve houding ten opzichte van het merk.

Rol van redactie

Het redactieteam van Studiekeuzelab is verantwoordelijk voor de contentstrategie en -planning, het produceren van content en het redigeren van de content van experts en partners, en zorgt er daarnaast ook voor dat de publishing policy wordt nageleefd.

Voorwaarden content voor partners en experts

Voor partners en experts van Studiekeuzelab hanteren we onderstaande voorwaarden:

  • Partners en experts bereiden hun content pieces zo volledig mogelijk voor en bieden ze ter review aan. Eindredactie gebeurt door de redactie, waarbij er natuurlijk zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de wensen van de auteurs.

  • Er zijn per content piece maximaal twee feedbackrondes.

  • Content wordt aangeleverd door de partner of expert, tenzij hier andere afspraken over zijn gemaakt.

  • De content wordt tien werkdagen voor livegang aangeleverd, volgens de afspraken in het contract.

  • Wanneer de content op tijd en volgens de afspraken is aangeleverd, heeft de redactie de verplichting om de stukken op de afgesproken datum de plaatsen.

  • Afspraken worden gemaakt op basis van beschikbaarheid in desbetreffende periode.

  • Het is niet toegestaan om zonder toestemming of duidelijke bronverwijzing inhoud van andere sites geheel of gedeeltelijk over te nemen. Bij vertalingen moet er een duidelijke bronvermelding zijn.

  • In content pieces mag geen ongepast taalgebruik en mogen geen (persoonlijke) beledigingen voorkomen.

  • Doorplaatsing (al dan niet gedeeltelijk) van content pieces – die geproduceerd zijn voor Studiekeuzelab – op de eigen site of blog is alleen mogelijk na het moment van publicatie op Studiekeuzelab en met verwijzing naar het eerder geplaatste content piece.

  • Partners en experts leveren bij een geschreven stuk zelf rechtenvrije afbeeldingen in hoge resolutie aan.

  • Partners en experts gaan bij publicatie van een content piece akkoord met de publishing policy van Studiekeuzelab.

  • Content moet voldoen aan bovenstaande voorwaarden en wordt alleen geplaatst als dit goedgekeurd is door Studiekeuzelab.