Burgerschapsonderwijs omvat het aanleren van kennis en vaardigheden die essentieel zijn om actief deel te nemen aan de samenleving. Dit omvat onderwerpen, zoals de werking van de democratische rechtsstaat, persoonlijke financiën en het herkennen van desinformatie.
Het examen kan op verschillende manieren worden afgenomen, afhankelijk van de opleiding. Denk hierbij aan een portfolio met praktijkopdrachten, verslagen, interviews of een eindgesprek. De waardering varieert van onvoldoende tot goed en wordt een vereiste voor het behalen van het diploma.
De aankondiging van het verplichte examen burgerschap heeft gemengde reacties opgeroepen. De MBO Raad staat naast de minister wat betreft de noodzaak van goed burgerschapsonderwijs. Maar zij uit wel kritiek op het invoeren van een examen met een ‘goed’ of ‘onvoldoende’ -beoordeling.
Voorzitter Adnan Tekin noemt het 'zeer onwenselijk' en benadrukt dat dit niet in lijn is met de gelijkwaardigheid van onderwijsniveaus. Hbo of wo-studenten hoeven dit examen namelijk niet te doen.
Deze termen kom je tegen.
Naast het verplichte examen burgerschap streeft minister Dijkgraaf naar verbetering van de kwaliteit van het onderwijs in taal, rekenen en burgerschap. Dit vertaalt zich naar aanvullende opleidingseisen voor docenten die verantwoordelijk zijn voor deze vakken. Zowel huidige als nieuwe docenten moeten een aanvullend opleidingstraject volgen om les te mogen geven in deze vakgebieden. Deze maatregel gaat ook in vanaf het studiejaar 2026-2027.
Wat vind jij hiervan? Is het een goede stap of niet?
3 juni 2024 geschreven door de redactie