Doorzetter
Dat bleek pas toen hij in het voortgezet onderwijs belandde na de kopklas (een jaar tussen groep 8 en de middelbare school) waar leerlingen met onder anderen taalachterstanden les krijgen in een kleine groep. Adam: ,,Na dat jaar kwam ik terecht in een mavo-havo-vwo-klas. Ik wilde in die tijd kinderarts worden, dus mijn motivatie was groot. Dit zagen mijn ouders gelukkig ook. Van mavo-havo-vwo kon ik na een jaar al naar een havo-vwo-klas. Daarna kon ik op het vwo blijven, hoewel ik in 5-vwo nog ben blijven zitten. Destijds heb ik weleens getwijfeld om terug te gaan naar de havo. Ook omdat ik zag dat ik dubbel zo hard moest werken als mijn klasgenoten. Waar zij het met een uurtje huiswerk af konden, had ik twee uur nodig.’’
Inmiddels is Adam blij dat hij wél heeft doorgezet. ,,Na het vwo wilde ik geneeskunde studeren. Alleen kreeg ik veel te laat in de gaten dat je daar natuurkunde voor nodig hebt en dat had ik niet. Ik zag het niet zitten - en vond het risico om uitgeloot te worden te groot - om nog een deelcertificaat te halen. Zelf wilde ik de officiersopleiding bij de Koninklijke Marechaussee gaan doen, maar mijn ouders hielden dat uit bezorgdheid tegen. Mijn vader kwam met een ander idee: ‘Ga rechten studeren’, zei hij. Eerlijk gezegd had ik daar nooit aan gedacht. En toen ik een maand rechten studeerde, wilde ik me bijna alweer uitschrijven, ik vond staatsrecht en rechtsfilosofie erg saai. Gelukkig kregen we daarna ook andere vakken binnen het privaatrecht. Daar werd ik wel heel enthousiast van. Achteraf ben ik blij dat ik heb volgehouden.’’