Klantcase
Deze klantcase is gemaakt in samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland
Deze klantcase is gemaakt in samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland
Studiekeuzelab is een website met dagelijks tussen de 1.500 en 2.000 bezoekers en heeft een grote database die jaarlijks aangevuld wordt met een nieuwe lichting oriënterende scholieren. Dat maakt Studiekeuzelab het ideale platform voor bedrijven, scholen en instellingen om in contact te komen met deze doelgroep.
Om de jongeren te bereiken produceren ze kwalitatieve ‘branded content’, quizzen en top-lijstjes die relevant zijn voor studiekiezers. De doelgroep kan al deze content consumeren, er iets van opsteken en geïnspireerd raken zonder schreeuwerige banners en opdringerige reclames. Dat is de grootste kracht van Studiekeuzelab!
Een gezonde personeelsbezetting is voor veel horecaondernemers de laatste jaren een enorme uitdaging. Het is een branchebreed probleem dat Koninklijke Horeca Nederland wil aanpakken. Daarom startten zij 2 jaar geleden de campagne: ‘Kom werken in de horeca.' Om het imago van de horeca te verbeteren en jongeren te verleiden om een opleiding tot kok, bakker of barista te volgen, werd alles uit de kast getrokken.
‘Onze belangrijkste doelgroep zijn horecaondernemers. We willen hen helpen door potentiële werknemers te vinden en jongeren te enthousiasmeren voor een baan in de horeca,’ legt Laurien Bus, Head of contentmarketing bij Koninklijke Horeca Nederland uit. ‘Wij werken hier namens de hele branche aan, want ze hebben allemaal kundig en goed personeel nodig.’
‘‘Het is een heel andere doelgroep dan we gewend zijn, redelijk onbekend. Dus dat was voor ons echt wel zoeken.’’
Het is dan ook van groot belang dat er voldoende potentie de branche binnenstroomt. De eigen platformen van Koninklijke Horeca Nederland richten zich logischerwijs vooral op de horecaondernemer. En de platformen van ‘kom werken in de horeca’ bereiken daarnaast ook zij-instromers en carrièreswitcher. Maar de jongeren bleken lastig te bereiken. ‘Het is een heel andere doelgroep dan we gewend zijn, redelijk onbekend. Dus dat was voor ons echt wel zoeken.’
Cijfers
Paginaweergaven: 921
Gemiddelde tijd op page: 168 seconden
‘‘Voorafgaand aan de campagne was het altijd prettig om samen met het Studiekeuzelab team te brainstormen over nieuwe ideeën voor artikelen die aanslaan. Ze denken goed mee.’’
Door gebruik te maken van het netwerk en de kennis van Studiekeuzelab ontstond er een mooie samenwerking en kon Koninklijke Horeca Nederland de juiste snaar raken bij de doelgroep. ‘Voorafgaand aan de campagne was het altijd prettig om samen met het Studiekeuzelab team te brainstormen over nieuwe ideeën voor artikelen die aanslaan. Ze denken goed mee.’
Nieuwe content bedenken is één ding. Er moet ook ruimte en tijd zijn om het te maken. Laurien geeft aan dat zij ook veel content recyclen. ‘Dan hoef je niet helemaal met niks te beginnen. Wij nemen zelf ook veel interviews met ondernemers en werknemers af. Nu kijken we of die geschikt zijn voor Studiekeuzelab en herschrijven ze dan met de juiste tone of voice die past bij de doelgroep.’
In de periode van september 2023 tot januari 2024 werden er drie branded artikelen, een interview en een quiz gepubliceerd op Studiekeuzelab.nl. Tevens werd deze content meegenomen in de wekelijkse Studiekeuzelab nieuwsbrief en aangejaagd door middel van een online campagne. Zo bereikte KHN meer dan 300.000 potentiële hospitality talenten!
En ook dit jaar liggen er weer een aantal mooie artikelen op de planning. Zo komt er dit najaar een artikel over de feestdagen en een interview met een jonge maître van een fine dining restaurant.
Cijfers
Paginaweergaven: 808
Gemiddelde tijd op page: 122 seconden
Waar opleidingen en scholen erg veel waarde hechten aan lead retrieval hebben de campagnes van Koninklijke Horeca Nederland een ander doel. ‘We hadden niet echt harde kpi’s. We willen vooral de horeca als branche meer zichtbaar maken bij scholieren en studenten en ze enthousiast maken voor het vak.’ vertelt Laurien.
De campagne werd goed ontvangen bij de doelgroep en was ook voor Koninklijke Horeca Nederland een succes. ‘Dit was de eerste keer dat we dit deden en we hebben veel jongeren weten te bereiken. We weten nu ook beter wat goed werkt en wat minder. Dat nemen we mee naar de volgende periode.’
In totaal heeft de campagne van Koninklijke Horeca Nederland ruim 300.000 mensen bereikt.
Als organisatie denken wij graag met je mee over de inhoud van de content en welke vormen van content je kunt inzetten om jouw doelen te bereiken. Hierbij zetten we de wens en de boodschap van de adverteerder altijd centraal.
Bereik 300.000 mensen
3000 paginaweergaven
Gemiddelde leestijd 2,5 minuut
500 clicks vanuit de wekelijkse Studiekeuzelab nieuwsbrief
Wil je meer weten of heb je interesse in een samenwerking? Stel je vraag en wij nemen binnenkort contact met je op.
geschreven door de redactie