Saxion over de samenwerking met Studiekeuzelab

min. lezen
saxion-br-1
lg_saxion_rgb
Klantcase

Deze klantcase is gemaakt in samenwerking met Hogeschool Saxion

Ieder jaar weer staan honderdduizenden leerlingen voor een uitdagende keuze: de studiekeuze en alles wat daarbij komt kijken. Studiekiezers van grofweg 14 tot 18 jaar, oriënteren zich op allerlei manieren. Ze zoeken naar nuttige, maar ook leuke informatie die hen verder helpt, en laten zich via diverse kanalen informeren. Offline; bijvoorbeeld bij open dagen, beurzen en meeloopdagen, maar ook online.

Om (toekomstige) studiekiezers te enthousiasmeren over jouw organisatie, onderwijsinstelling of opleidingen, is het belangrijk dat je online zichtbaar bent. De behoefte van onderwijsinstellingen, brancheverenigingen en bedrijven om met deze jonge doelgroep in contact te komen en hen te laten zien wat zij te bieden hebben is groot. Daarom is het online platform Studiekeuzelab in het leven geroepen. Een centrale plek waar vraag (jongere) en aanbod (adverteerder) elkaar ontmoeten op het brede en diverse terrein van studiekeuze en andere studiegerelateerde onderwerpen.

Over Studiekeuzelab

Studiekeuzelab bereikt jongeren met een onderwerp waar zij hoe dan ook mee te maken krijgen: studiekeuze en studeren. Op Studiekeuzelab wordt de (jonge) doelgroep op een informatieve, maar luchtige manier bediend met waardevolle tips, blogs, ervaringsverhalen, checklists en andere content. Op het online platform krijgen zij een goed overzicht van het studiekeuzeproces. Wat het aanbod is, welke stappen zij kunnen zetten en welke keuzes er te maken zijn; het komt allemaal aan bod. 

Voor adverteerders is Studiekeuzelab het ideale platform om oriënterende of zelfs al studerende jongeren het hele jaar door te bereiken, en ermee in contact te komen door onderwerpen aan te snijden die de doelgroep aanspreken. Bovendien worden ze op Studiekeuzelab niet afgeleid door schreeuwerige banners en reclames. De adverteerder bereikt de jonge studiekiezers met kwalitatieve en inhoudelijke (branded) content. Zo onderscheidt Studiekeuzelab zich van andere platformen. 

Hogeschool Saxion: Melanie Broekhuis aan het woord

In de periode van de coronapandemie wenste Hogeschool Saxion meer online zichtbaarheid. Eerder stond online zichtbaarheid ook al op de agenda, maar doordat hele systemen en diensten in onze maatschappij zich razendsnel verplaatsten naar online terrein, ging Saxion met Studiekeuzelab in zee. Marketing Medewerker Melanie Broekhuis vertelt over de samenwerking tussen Saxion en Studiekeuzelab.

‘‘Door de leadverzameling hebben we veel nieuwe potentials kunnen bereiken!’’

Melanie Broekhuis - Marketing Medewerker Saxion

Doelstellingen Saxion

Een concrete doelstelling van Saxion is om nieuwe, potentiële studiekiezers kennis te laten maken met hun onderwijsinstelling. De focus ligt hierbij onder andere op potentials uit een andere hoek dan alleen de eigen regio. En dat is met behulp van Studiekeuzelab gelukt! 

‘Door de leadverzameling hebben we veel nieuwe potentials kunnen bereiken die we uiteindelijk daadwerkelijk naar onze open dagen hebben weten te halen. Daarbij hebben de artikelen op Studiekeuzelab een goede zichtbaarheid gehad, waardoor dit heeft bijgedragen aan onze online zichtbaarheid.’

Lead content: Welke studie past bij jou en de cast van Stranger Things?

Cijfers
Paginaweergaven: 9750
Gemiddelde tijd op page: 150 seconden
Aantal leads: 969

Bekijk de quiz
saxion-lead-content
‘‘Het balletje richting Studiekeuzelab is gaan rollen vanwege deelname aan de Onderwijsbeurzen’’

Melanie Broekhuis - Marketing Medewerker Saxion

Samenwerken met Studiekeuzelab 

Om de doelgroep te bereiken, opereert Saxion offline, o.a. op Onderwijsbeurs Noordoost en Studiekeuzebeurs Midden én online via bijvoorbeeld Studiekeuzelab. ‘We deden al een aantal jaar mee met de beurzen en zijn via de beurzen ook gaan kijken naar de mogelijkheden van Studiekeuzelab. Dit beviel ons zo goed dat we de samenwerking hebben voortgezet.’

Volgens Melanie betekent samenwerken met Studiekeuzelab een heldere planning, genoeg structuur en goede communicatie met dezelfde contactpersonen. ‘Dit zorgt voor een samenwerking zonder problemen. Het loopt nu al twee jaar goed en we gaan nu het derde jaar in.’

Branded content: Studiekeuze voor dummy’s, eerste hulp bij het vinden van een opleiding

Paginaweergaven: 2554
Gemiddelde tijd op page: 122 seconden

Bekijk de blog
saxion-branded-content

Over de afgenomen pakketten

Staat bij jouw (onderwijs)instelling online zichtbaarheid ook hoog op de agenda, en wil je aan de slag met content die (toekomstige) studiekiezers en studenten bereikt en bijdraagt aan jouw marketing- en wervingsdoelen? Saxion bereikte hun doelstellingen met behulp van een combinatiepakket van content in de vorm van een quiz en vier branded content artikelen; met aanjaging door middel van een online campagne en uitingen in de wekelijkse nieuwsbrief.
 
‘De quiz doet het heel goed. We hebben vervolgens een mail gestuurd naar de jongeren die de quiz hebben ingevuld en daarmee de link naar onze open dag gelegd.’ Kwalitatieve en aantrekkelijke content in combinatie met een goede follow-up hebben ervoor gezorgd dat Saxion hun doelstellingen heeft bereikt.

Frisse blik op eigen content

‘Sinds onze samenwerking met Studiekeuzelab, merken we dat we andere content die we zelf maken, kritischer bekijken. Is het zenden van bepaalde informatie echt waar de doelgroep op zit te wachten? Is een andere plek voor de content misschien beter? Het heeft ons wel even op scherp gezet en een frisse blik gegeven.’

Als organisatie denken wij graag met je mee over de inhoud van de content en welke vormen van content je kunt inzetten om jouw doelen te bereiken. Hierbij zetten we de wens en de boodschap van de adverteerder altijd centraal.

Vraag het ons

Wil je meer weten of heb je interesse in een samenwerking? Stel je vraag en wij nemen binnenkort contact met je op.

vraag-het-ons-contact