Gebruik het DISC model voor je studiekeuze

min. lezen
gebruik-het-disc-model-voor-je-studiekeuze-1

Je studiekeuze maken is geen gemakkelijke opgave! Om een goede keuze te maken heb je tijd nodig en is het van belang om een aantal verschillende stappen te doorlopen. De eerste stap in het proces is het vergroten van je zelfkennis. Maar hoe pak je dat aan? Het DISC model kan jou helpen bij jouw studiekeuze en loopbaancoach/studiekeuzeadviseur Heidi Rooijakkers van Studiekeuze Bootcamp vertelt hoe.

Over Heidi 

Heidi is een coach voor persoonlijke ontwikkeling en loopbaan- en studiekeuzevraagstukken. Al jaren houdt ze zich bezig met het begeleiden van volwassenen en jongeren bij het maken van keuzes die passen bij wie ze echt zijn. Als studiekeuzeadviseur is Heidi aangesloten bij Studiekeuze Bootcamp.

Hoe kun je je zelfinzicht vergroten?

De eerste stap bij het kiezen van een passende studie gaat over jezelf goed kennen. Maar hoe weet je of je jezelf goed kent en hoe vergroot je je zelfinzicht? Om een goede studiekeuze te maken moet je eigenlijk een duidelijk antwoord kunnen geven op drie zelfkennisvragen: ‘Wie ben ik?’, ‘Wat kan ik?’ en ‘Wat wil ik?’

Zelfinzicht

zelfkennis-en-studiekeuze
Wat wil ik?

Met deze tips kom je daarachter 

Wat kan ik?

Om de vraag ‘Wat kan ik?’ te beantwoorden kun je eerste instantie kijken naar de vakken op school waar je goed in bent. Daarnaast kun je kijken naar andere vaardigheden die je hebt, ben je bijvoorbeeld goed in teksten schrijven? Ben je goed in dingen organiseren? Of kun je misschien goed met dieren omgaan? 

Wat wil ik?

Bij de vraag ‘Wat wil ik?’ sta je stil bij de dingen die je leuk vindt, die je graag doet en waar je blij van wordt. Denk hierbij aan je interesses, je hobby’s, bepaalde onderwerpen in het nieuws die je aanspreken, je passies, je dromen of je verlangens. Daarnaast kun je bij deze vraag ook denken aan: In welke steden zou ik graag studeren? Wil ik thuis blijven wonen of wil ik op kamers? Hoeveel uur wil ik maximaal per dag reizen? Wil ik straks bij een studentenvereniging?

aan-de-slag-met-studiekeuze-deel-2
Vind je studierichting

Bekijk de tips en tricks

Wie ben ik?

School kijkt vooral vooral naar de vraag ‘Wat kan je?’ en ouders lijken met name stil te staan bij ‘Wat wil je?’, maar hoe zit het dan met de vraag ‘Wie ben ik?’. Als je jongeren hiernaar vraagt, dan komen ze meestal niet veel verder dan: Ik ben sociaal, sportief of creatief. Dat is waar bij Studiekeuze Bootcamp het DISC-model voor gebruikt wordt.

Wat is het DISC-model?

Het DISC-model is een van de bekendere motivatietesten, die nog steeds heel veel gebruikt wordt. Volgens Heidi bevindt de kracht van het model zich mede in de eenvoud.

Zo bestaat het model uit twee assen met taakgericht en mensgericht horizontaal en introvert en extravert verticaal. Door deze twee assen krijg je vervolgens vier verschillende profielfactoren. Ieder mens heeft in principe dezelfde profielfactoren in zich, maar ieder mens heeft ook een eigen voorkeursstijl van 1, 2 of 3 profielfactoren. Jouw voorkeursstijl zegt iets over het soort gedrag waar je energie van krijgt. Dit gedrag wil je uiteindelijk graag zoveel mogelijk terugvinden in je uiteindelijke baan en dus ook in je studie.

DISC model

Bron: contenter.be

“Bij Studiekeuze Bootcamp gaan we intensief aan de slag met het DISC-profiel van een jongere", aldus Heidi. “Eerst gaan we toetsen of het profiel dat uit de online test kwam ook klopt met het gedrag en de voorkeuren van een jongere in de praktijk. Zo stellen we uiteindelijk een definitief profiel vast.”

Onderstaand zijn de verschillende profielfactoren beschreven en worden er voorbeelden gegeven van mogelijke beroepen die bij dit profiel passen. Daarmee kun je vervolgens onderzoeken welke studies er bestaan om dit soort beroepen te kunnen uitoefenen. 

D voor Dominantie

Als jij valt binnen het rode D-profiel, wil je waarschijnlijk je doelen zo efficiënt mogelijk bereiken met een zo winstgevend mogelijk resultaat. D’s zijn ondernemend en bezitten over doorzettingsvermogen. Verder zijn ze doelgericht en daadkrachtig, houden ze graag de controle en zijn meestal een tikkeltje ongeduldig. D’s passen zich gemakkelijk aan bij veranderingen en benaderen problemen direct en actief. 

Mogelijke beroepen: ondernemer, bedrijfskundige, (project)manager, makelaar, bedrijfsleider, projectontwikkelaar, business innovator, logistiek manager, militair, politieagent en advocaat.

I voor Invloed

Heb jij voornamelijk een geel I-profiel? Dan vind je het belangrijk om onder de mensen te zijn en leg je als praatgraag gemakkelijk contact met andere mensen. I’s zijn communicatief, optimistisch en levendig. Daarnaast zijn I’s open, enthousiast en toegankelijk. Het promoten van ideeën of producten past bij I’s, maar ook vinden zij het leuk om mensen met elkaar te verbinden door middel van netwerken. 

Mogelijke beroepen: marketing- en communicatiemedewerker, adviseur, verkoper, public relations- en reclamemedewerker, presentator (radio, televisie, beurzen) en horeca- en toerisme-medewerker.

S voor Stabiliteit

Als jij het groene S-profiel hebt, ben je waarschijnlijk graag van nut voor andere mensen. S’en zijn sociaal, integer, bedachtzaam en kunnen goed luisteren. Ze houden meestal niet zo van verandering en werken graag in hun eigen tempo. Ze zijn goed in plannen, organiseren en overzicht houden. Ook zijn ze heel praktisch ingesteld en volhardend. Ze houden ervan om op een ontspannen manier samen te werken.

Mogelijke beroepen: psycholoog, HRM medewerker, verpleegkundige, officemanager, stewardess, helpdeskmedewerker, ambulancemedewerker, tandarts, maatschappelijk werker en fysiotherapeut.

C voor Conformiteit

Heb jij een blauw C-profiel? Dan hecht je waarschijnlijk veel waarde aan kwaliteit, ben je precies en ga je graag de diepte in. C’s houden zich graag bezig met onderzoeken, analyseren en specialiseren. Ze willen graag deskundige zijn op een bepaald gebied en houden van structuur en orde. Ook kunnen C’s goed gedetailleerd werk verrichten. Ze zijn kritisch en vertrouwen op regels en procedures. 

Mogelijke beroepen: onderzoeker, scheikundige, accountant, kwaliteitscontroleur, planner, farmaceutisch medewerker, jurist, softwareontwikkelaar, laboratoriummedewerker en chirurg.

Studiekeuze Bootcamp met Heidi of haar collega’s

Moet jij dit jaar of volgend jaar een studiekeuze maken en kom je er zelf niet helemaal uit? Dan kun je bij Heidi of een van haar collega’s van Studiekeuze Bootcamp terecht. Deze adviseurs bevinden zich door het hele land en als je van wat verder weg moet komen kun je zelfs opgehaald worden op het station. Een studiekeuzetraject bij een Studiekeuze Bootcamp adviseur duurt een dagdeel (4 à 5 uur) en tijdens dit dagdeel doorloop je een gestructureerd proces met het DISC-model als basis. Het concrete resultaat van een Studiekeuze Bootcamp is 1) een vergroot zelfinzicht, 2) een studie top 5 en 3) een studiekeuze-actieplan waarmee je uiteindelijk een definitieve studiekeuze kunt maken.

zo-leer-je-knopen-hakken
Van twijfelen kan je leren

De knoop doorhakken? Zo doe je dat.

Placeholder cta

Simpel in je inbox

Studiekeuzelab helpt je een studie kiezen.