Deze content is gemaakt door Christelijke Hogeschool Ede
Branded content
Branded content
De twee studenten kennen elkaar nu zo’n 8 jaar. Ze ontmoetten elkaar op de middelbare school, volgden samen een mbo-opleiding en inmiddels zitten ze allebei in jaar 3 van de opleiding Bedrijfskunde aan de CHE.
Benjamin besloot na het mbo door te studeren, om zijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. “Toen ik net op het hbo zat merkte ik hoe belangrijk het was om overzicht te bewaren. Ik kreeg ook een buddy toegewezen vanuit de CHE, waar ik mijn vragen aan kon stellen. Ik koos voor Bedrijfskunde omdat je leert producten te ontwikkelen, in de markt te zetten en mensen aan te sturen. Het is heel tof om alles wat ik geleerd heb nu in de praktijk toe te passen.”
In jaar 3 moesten Benjamin en Ard-Jan kiezen tussen het maken van een profielopdracht of het opzetten van een eigen bedrijf. Die keuze was makkelijk gemaakt. Benjamin: “Onze handen jeukten om aan de slag te gaan. En de student-company is een geweldige kans om te ervaren hoe het is om te ondernemen.” Ard-Jan: “We hebben heel wat avonden gebrainstormd en ideeën uitgewerkt. En ineens hadden we het: we gaan mest verkopen!”
Maar hoe kwamen ze erop om mest te gaan verkopen? Benjamin: “Ik woon op een boerderij en groeide op tussen de koeien. Ik zag om mij heen hoe andere boeren veel kosten maken om mest af te voeren.” Ard-Jan heeft al jaren een bijbaan in de tuinbranche waar hij consumenten zakken met kunstmest ziet kopen voor de tuin. “Het is best raar dat mensen kunstmest kopen, terwijl er een mestoverschot is. Daarnaast is kunstmest ook nog eens slecht voor de bodem. Het leek ons een super mooie kans om op in te springen.”
We hebben heel wat avonden gebrainstormd en ideeën uitgewerkt. En ineens hadden we het: we gaan mest verkopen!”
Naast een presentatie geven op school, het opzetten van een financieel plan en gekoppeld worden aan een docent en een ondernemer, moest er natuurlijk ook een bedrijfsnaam komen. Benjamin: “Mest staat niet bepaald op de lijst van interessante onderwerpen voor de meeste mensen. Dus moesten we een pakkende naam hebben. Schijtzak was degene die bleef hangen.”
Voor de twee Bedrijfskundestudenten telt meer dan het commerciële succes. “Onze droom is altijd geweest om een bedrijf te starten dat een maatschappelijk probleem oplost. Hoe gaaf is het dat je met je werk naast het verdienen van een boterham tegelijkertijd actief kan werken aan een betere wereld?”
Als bedrijfskundige ben je breed inzetbaar. De één gaat aan de slag als organisatieadviseur, de ander als beleidsmedewerker en een derde wordt bedrijfsleider. Ook een carrièrestart als business analist of projectleider is mogelijk.
En kriebelt het ondernemersbloed, net als bij Ard-Jan en Benjamin? Dan start je jouw eigen bedrijf.
12 april 2021 geschreven door Christelijke Hogeschool Ede