Studiekeuze en autisme: ‘Autisme is slechts één onderdeel van wie je bent’

min. lezen
studiekeuze-en-autisme

In Nederland heeft ongeveer één procent van de mensen een vorm van autisme, een deel daarvan zijn jongeren. Voor veel jongeren is het kiezen van een studie een spannend moment in hun leven. Maar voor jongeren met autisme kan dit nog uitdagender zijn. Maar dat hoeft niet. Joyce Heijnsdijk heeft zich gespecialiseerd in het helpen van jongeren met autisme met hun studiekeuze. In dit interview deelt ze een aantal tips, tricks en weetjes over hoe autisme je studiekeuze beïnvloedt. 

Meer ondersteuning

Joyce heeft zich sinds 2017 toegespitst op het helpen van autistische jongeren met hun studiekeuze. De reden daarvoor kwam vanuit haar persoonlijke situatie, legt ze uit. “Ik heb zelf een zoon met autisme, dus ik begrijp de uitdagingen waar deze jongeren voor staan. Toen mijn zonen in de leeftijd waren om een studie te kiezen, merkte ik dat veel jongeren, vooral degenen met autisme, het erg moeilijk vonden om de juiste keuze te maken. Ik wilde graag helpen.”

Door haar eigen ervaring én door trainingen te volgen over autisme kwam Joyce erachter dat autistische jongeren een andere aanpak nodig hebben om tot een goede studiekeuze te komen. “Jongeren met autisme ervaren de wereld vaak anders dan anderen,” vertelt ze. “Ze kunnen overweldigd raken door de keuzemogelijkheden en het lawaai op een studiekeuzebeurs, bijvoorbeeld. Ook hebben ze soms moeite met het vormen van een beeld van wat een studie echt inhoudt. Daarom hebben ze meer ondersteuning nodig bij het maken van hun keuze.”

Betekenisvol werk

Een aanpak om dit op de juiste manier te doen, verschilt volgens Joyce per jongere. “Het is echt maatwerk, iedere jongere -met of zonder autisme- is immers anders. Niet alleen door goed te kijken naar interesses, talenten en motivatie, maar ook door samen video’s te bekijken en informatie te verzamelen krijg je een goed beeld van een studie. Ik probeer de keuzes beeldender en duidelijker te maken. Ook geef ik tips over hoe ze zichzelf kunnen organiseren en welke vragen ze aan anderen kunnen stellen.”

Volgens Joyce is het belangrijk dat er bij scholen en potentiële werkgevers meer aandacht komt voor autisme. “Scholen hebben vaak extra ondersteuning voor jongeren met autisme, maar de individuele docenten herkennen autisme vaak niet."  Bij meisjes uit het autisme zich vaak anders dan bij jongens. Recente kennis over de ontwikkelingen rondom autisme, ontbreekt vaak. Ook worden jongeren soms te veel aan dezelfde verwachtingen blootgesteld. Hetzelfde geldt voor werkgevers; er moet meer aandacht zijn voor wat deze jongeren nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Vaak kunnen een paar simpele aanpassingen ertoe leiden dat iemand met autisme veel beter functioneert tijdens een studie of later op de werkvloer.”

Eigenlijk is autisme helemaal niet zo uniek: 1 op de 100 mensen in Nederland heeft het. Dat is belangrijk om je te realiseren, legt Joyce uit. “Het is belangrijk om te weten dat je niet alleen bent. Durf hulp te vragen en weet dat er mogelijkheden zijn om jouw studiekeuzeproces te vergemakkelijken. Uiteindelijk kan jouw anders denkvermogen een waardevolle toevoeging zijn voor de maatschappij.”

Over Joyce Heijnsdijk

Joyce's werk als studiekeuzecoach biedt ondersteuning voor autistische jongeren die voor deze belangrijke beslissing staan. Haar inzet helpt hen om met meer vertrouwen en begrip de juiste studiekeuze te maken. Autisme is slechts een aspect van wie deze jongeren zijn, en Joyce helpt hen om hun potentieel te benutten en succesvolle studenten en professionals te worden.

Placeholder cta

Simpel in je inbox

Studiekeuzelab helpt je een studie kiezen.