Om goed te begrijpen waarom er zoveel nepnieuws de wereld in geslingerd wordt is het belangrijk om even (heel kort) uit te leggen hoe social media werkt.
Social media draait niet alleen om wat jij leuk vindt, maar vooral om wat jou laat blijven scrollen. Achter elk platform zoals Instagram, TikTok en YouTube zit een algoritme: een slim programma die aan de hand van jouw surfgedrag bepaalt wat jij interessant of leuk vindt, en dus te zien krijgt.
Kijk je graag kattenfilmpjes op YouTube? Dan zal het algoritme jou in het vervolg nog meer kattenfilmpjes laten zien. Je blijft kijken, klikken en delen. Het gevolg? Je belandt soms in een informatiebubbel, waarin je vooral berichten ziet die je bestaande mening bevestigen. Sensationele of emotionele berichten doen het goed en krijgen dus vaak meer aandacht dan feitelijke berichten.
AI is tegenwoordig overal, ook in het nieuws. En dat heeft twee kanten. De goede kant? AI helpt nieuwsredacties sneller werken. Het kan berichten samenvatten, foto’s sorteren en trends in de wereld analyseren. Handig, toch?
De minder goede kant: AI wordt óók gebruikt om fake news te maken. Denk aan:
AI bepaalt ook wat jij in je feed ziet. En dat is niet perse wat waar is, maar wat jou het langst laat scrollen. Kortom: AI maakt nieuws slimmer, maar nepnieuws nóg slimmer.
Chat GPT kan je ook hierbij een handje helpen!
Een nepbericht kan er verwacht echt uitzien, of gedeeld worden door iemand die je vertrouwt. Twijfel je? Check dan waar het vandaan komt. Komt het bericht van een ‘echte’ nieuwsbron zoals de NOS of de BBC? Dan zit je meestal goed. Komt het van een onbekende website met een gekke naam? Grote kans dat je te maken hebt met nepnieuws. Grote nieuwsbedrijven hebben regels om te controleren op onwaarheden. Zo voorkomen zij nepnieuws.
Let ook op nepaccounts die lijken op echte nieuwsbronnen. AI kan makkelijk een logo, naam of profielfoto namaken. Klik dus altijd even door naar de echte website.
Hoe meer mensen op een (nep)nieuwsbericht klikken, hoe meer geld. Met andere woorden: hoe sensationeler, hoe beter."
Een belangrijke reden waarom er zoveel nepberichten op internet staan is om geld te verdienen. Dat werkt zo: door advertenties op websites te plaatsen, verdienen de makers van de site geld. Hoe meer mensen op een (nep)nieuwsbericht klikken, hoe meer geld dus. En ook hier geldt: hoe sensationeler, hoe beter. Zo werk je als lezer onbewust mee met het verdienmodel van deze websites.
Sensationele titels als “Je geloof nooit wat er net gebeurde!” of “BREAKING NEWS!” zijn gemaakt om jou te laten klikken. Veel van die teksten zijn tegenwoord zelf door AI geschreven om meer views of advertentie-inkomsten te krijgen.
Nog steeds niet zeker? Dan kun je jouw bericht even factchecken.
Soms is het lastig om echt en nepnieuws te onderscheiden, maar als je bovenstaande tips in je achterhoofd houdt zal het in veel gevallen easy, peasy, lemon squeezy zijn. Om écht een (her)kenner van nepnieuws te worden kun je op de website isdatechtzo.nl of medawijsheid.nl terecht. Daar kun je quizzen doen, tips krijgen en leren hoe jij niet in nepnieuws trapt.
3 november 2025 geschreven door de redactie