Studiekeuzestress? No worries: ontstressen doe je zo!

min. lezen
Studiekeuzestress: Ontstressen doe je zo

Zit je niet zo lekker in je sas? Ben je uit je hum? Oftewel: heb je (studiekeuze)stress? Geen punt, lees deze blog en leer te ontstressen. Met deze antistress tips word je zo zen als een kung-fu master!

Ga sporten

Dit werkt altijd enorm goed. Want van stress word je moe, zit je hoofd vol en gaat je lichaam ‘op slot’. Sporten zorgt ervoor dat er adrenaline en endorfine (het ‘gelukshormoon’) vrijkomt.

Daarnaast helpt het vaak goed om je hoofd leeg te maken. Dat komt omdat je je tijdens het sporten op iets anders concentreert dan op datgene dat je stress geeft. Met andere woorden: van sporten krijg je weer nieuwe energie en goede zin. 

Maar let op: van te vaak sporten word je ook weer moe. Gun je lichaam dus af en toe ook een beetje rust, wordt ie blij van ;).

Maak je hoofd leeg

Inderdaad, sporten werkt om je hoofd leeg te maken, maar dat is heel actief en niet iedereen heeft daar zin in. Om rustig te worden en je hoofd leeg te maken, zijn er een aantal verschillende opties. Zo kan je mediteren. Daar zijn verschillende goede apps voor. 

Mediteren klinkt soms wel eens wat zweverig. Dus tegenwoordig noemen ze dat ‘mindfulness’. De app Headspace is heel chill, of de VGZ mindfulness app. Check in de app- of play store welke mindfulness apps er nog meer zijn. 

Je hoofd leegmaken kan je trouwens op een makkelijke manier zelf doen. Ga rechtop zitten, doe je ogen dicht, haal diep adem door je neus vanuit je buik en adem langzaam uit door je mond en tel in je hoofd telkens langzaam tot tien. Wanneer je bij tien bent, begin je weer opnieuw. Dat doe je ongeveer 5 of tien minuten. Langzaam word je super-zen.

headspace
www.headspace.com Headspace

Headspace helpt je je hoofd leeg te maken. Kijkje nemen? Check www.headspace.com

Doe yoga

Yoga is al eeuwenoud en wordt gebruikt om je lichaam en geest samen te brengen en een innerlijke rust te creëren. Ok, dit klinkt echt heel erg zweverig.. maar eigenlijk is het superchill. Het combineert beweging met ademhaling waardoor je echt heel rustig wordt en niet meer aan de stress denkt. 

Er zijn heel veel verschillende soorten yoga. De een is heel fysiek terwijl de ander om ademhaling en meditatie draait. Goed nieuws voor de slapers onders ons: bij sommige vormen van yoga mag je achteraf een half uurtje op je matje liggen met een deken over je heen.

Schrijf je gedachten op

Je kent het gezegde misschien wel: Van je afschrijven. Dit kan heel goed werken. Voor sommige mensen die stress hebben of veel piekeren kan het heel goed werken om hun gedachten ergens in een boekje op te schrijven, of natuurlijk op je laptop of telefoon. 

Door dit te doen zet je de stress uit je hoofd en kan je het zogezegd afsluiten. Gewoon iedere dag even schrijven over waar je mee zit. Schrijf wat in je opkomt. Het is voor jezelf, dus je hoeft niet bang te zijn dat iemand anders het ziet.

Ook leuk wanneer dit een paar jaar later terugleest. Vaak denk je dan: “Echt waar?! Maakte ik me hier druk om?”

Ga wat leuks doen

Ga erop uit! Verzet je zinnen! Ga iets leuks doen met vrienden en vriendinnen. Dit helpt omdat als je iets gaat doen wat je leuk vindt, word je automatisch blij. Iets doen is daarom echt een goede ontstresser. 

Erop uitgaan verzet je gedachten en is dus een goede afleider. Omdat je even afstand neemt van je stress, kun je het op een later moment waarschijnlijk ook goed relativeren. Hierdoor neemt de stress echt af.

No stress - het komt heus wel goed!

Hoe je het ook wendt of keert: het komt heus wel goed. Neem genoeg tijd voor je studiekeuze zodat je het lekker rustig aan kan doen. 

Deze dingen werken trouwens niet alleen bij studiekeuzestress, maar bij alle vormen van stress. Dus denk telkens als je er weer last van hebt aan deze blog en pas het toe!

Placeholder cta

Simpel in je inbox

Studiekeuzelab helpt je een studie kiezen.