Deze vriendinnen begonnen hun eigen, duurzame modemerk

min. lezen
MILABELL

Tweedehands kleding is al jarenlang aan een opmars bezig, en inmiddels is vintage hipper dan ooit. Laurette Bell (24) en Mijke Hoeks (23) richtten samen MILABELL op, een duurzaam modemerk dat van tweedehands kleding unieke items maakt.

Mijke en Laurette waren al een tijdje vriendinnen die elkaar kenden via het dansen. Terwijl Laurette bijles geeft aan middelbare scholieren en als hobby bezig was met het doorverkopen van tweedehands kleding, werkte Mijke in de gehandicaptenzorg. Mede door de coronacrisis hebben ze de stap gewaagd om samen MILABELL op te richten, een platform dat upcycled fashion aanbiedt. Inmiddels is hun kleding zelfs te koop via ASOS en lopen de verkoopcijfers flink op.

Stuk voor stuk unieke kledingstukken

Maar wat maakt MILABELL nu anders dan andere merken? Laurette legt het uit: “Wij houden ons bezig met het upcyclen van tweedehands kleding. Dat wil zeggen dat we tweedehands kleding inkopen en die vervolgens van een nieuw en uniek design voorzien. Dat kan qua vorm zijn, maar denk ook aan het toevoegen van borduursels of nieuwe prints. Zo creëren we stuk voor stuk unieke kledingstukken, die ook nog eens heel duurzaam zijn.”

In hun nieuwe beroep kunnen de twee vriendinnen hun creativiteit goed kwijt. Laurette: “Door te beginnen met MILABELL kwamen we erachter dat we beiden best creatief zijn, dat was eigenlijk iets waarvan we nog niet wisten dat we het in ons hadden. Dus dat was natuurlijk mooi meegenomen. Ook is het altijd weer leuk om te kijken wat er van sommige kleding te maken valt. Het is een uitdaging om juist de kleding die veelgedragen is, een nieuw leven te geven.”

Door te beginnen met MILABELL kwamen we erachter dat we beiden best creatief zijn

Laurette, MILABELL

Beginnen vanaf de zolderverdieping

Mijke en Laurette gingen aan de slag met het maken van een eigen assortiment. Op de zolderverdieping van Laurettes huis, wat dienst doet als atelier, magazijn en distributiecentrum, kreeg MILABELL steeds serieuzere vormen. Het was tijd om te beginnen met online verkoop. Dit ging eerst via kleinere platformen, zo vertelt Laurette: “We zijn begonnen op United Wardrobe, een platform waarop ik zelf al actief was met het doorverkopen van mijn eigen tweedehands kleding. Maar eigenlijk ging ons dat niet snel genoeg. Wij zijn allebei nou niet bepaald de meest geduldige persoonlijkheden.”

Wie wel eens online shopt, is vast bekend met de Engelse modegigant ASOS. Sinds kort kan de kleding van MILABELL ook via deze webshop gekocht worden. Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen? “Bij ASOS kun je je als independent brand aanmelden, waarna er een strenge selectie volgt. Wij hebben het vorig jaar in mei gewoon geprobeerd en zijn we er uiteindelijk ook doorheen gekomen. Inmiddels zijn wij één van de slechts negen independent brands uit Nederland die op ASOS mogen verkopen.”

IMG-20200831-WA0013

Internationale verkoop

Sinds MILABELL verkrijgbaar is via ASOS, heeft de verkoop een aardige boost gekregen. Laurette: “Sindsdien gaat het hard, en lopen de verkoopcijfers aardig op. Vooral de verkoop in het buitenland loopt nu goed. Bijna al onze verkopen gaat nu naar het buitenland. Heel veel daarvan gaat naar Frankrijk, maar er wordt ook kleding naar Engeland, Oostenrijk en Duitsland verstuurd. Het is dus echt een droom die langzaam maar zeker uitkomt.”

Hoewel de verkoop steeds beter gaat, werken Laurette en Mijke beiden nog naast hun werk voor MILABELL, zo vertelt Laurette. “De toekomst ziet er goed uit, we werken momenteel hard aan een nieuwe website en misschien -na de coronacrisis- zelfs een winkelfiliaal. Voor nu is het nog even nodig dat we ons huidige werk aanhouden, maar ik verwacht dat we op de niet al te lange termijn allebei een volledig salaris over kunnen houden aan MILABELL. En dat is geweldig: dit is namelijk wat we allebei het allerliefste doen.”

Placeholder cta

Simpel in je inbox

Studiekeuzelab helpt je een studie kiezen.