Deze content is gemaakt door Grafisch Lyceum Utrecht
Branded content
Het is woensdagochtend en Het BUREAU zoemt. Zo vlak voor het einde van het jaar geeft iedereen nog even extra gas om opdrachten af te krijgen. Rechts achterin het lokaal overlegt een groepje studenten via Zoom met een opdrachtgever in Uganda over een huisstijl. Even kijken ze op als de deur opengaat en een collega-student binnenloopt met flyers van een marketingcampagne voor het inzamelen van plastic flesjes. Derdejaars studenten Grafische Vormgeving Enrique (19) en Mart (18) werken onverstoord door. Onlangs rondden zij een opdracht af. Samen bekijken ze nog even de ontwerpen van een T-shirt en een skate-ramp die ze maakten.
Waar zijn we nu precies beland? Het BUREAU is de plek waar studenten van het op school al werkervaring opdoen, zodat ze daarna beter voorbereid op stage kunnen. Ongeveer een half jaar werken ze er parttime aan verschillende opdrachten. De afgelopen jaren zijn er huisstijlen, websites, webshops, posters, apps, boeken, routebordjes, flyers en video’s voor verschillende opdrachtgevers gemaakt. Belangrijkste uitgangspunt bij Het BUREAU is leren door te doen. Van het eerste klantencontact en het opstellen van een offerte tot de presentatie van een design. Studenten worden daarbij gecoacht door docenten, externe professionals en hun opdrachtgevers.
Guido Romijn, coach bij Het BUREAU
“Bij maakte ik pas echt kennis met het werkveld”, vertelt Mart. “Je loopt hier tegen uitdagingen aan die je in schoolopdrachten niet tegenkomt”, vult Enrique aan. “Zo moet je om te beginnen goed uitzoeken wat de klant nu echt wil. Het zijn geen kant-en-klare schoolopdrachten waarin alles helder is omschreven.”
“Mediavormgever worden is meer dan met computerprogramma’s zoals Photoshop en Indesign leren werken”, vertelt docent Guido Romeijn, coach bij Het BUREAU. “Met dat idee is Het BUREAU opgericht; een brug tussen school en het bedrijfsleven. Hier leren studenten de skills die ze tijdens de lessen opdoen in de praktijk te brengen. Ze moeten onderzoeken hoe ze de vraag van een klant vertalen in een passend ontwerp. Dat betekent dat je goed moet overleggen, afspraken maakt over verwachtingen én dat je niet meer alleen op je eigen smaak kunt afgaan.”
Word je als student in het diepe gegooid? Ja, maar je wordt ook geholpen met je kop boven water houden. “Ook al werken we voor echte opdrachtgevers aan echte opdrachten, het is school dus hier kun je ook gewoon nog onderuitgaan. Er is altijd wel een oplossing. Er zijn medestudenten, docenten en ook opdrachtgevers die met je mee kunnen en willen denken. Soms mislukt een opdracht toch, ook dat is een leermoment.”
Check hun instapage
Voor Mart en Enrique zit hun tijd bij Het BUREAU er bijna op. Hoe kijken zij terug op deze periode? Mart: “Ik ga echt met meer ervaring op stage, dat voelt prettig. Ik heb door Het BUREAU veel geleerd over omgaan met klanten, ook door ‘learning it the hard way’. Door onduidelijke communicatie is er bij een opdracht het een en ander misgelopen, ik weet nu hoe ik dit voortaan anders moet doen.” “Ik leerde dat het af en toe ook goed is om buiten je comfortzone te werken. Ik wilde 3D-technieken toepassen in een ontwerp waarmee ik niet eerder heb gewerkt. Omdat het om een echte opdracht ging, was ik veel meer gedreven om door te zetten.”
Mart heeft ondertussen het digitale platform waarop alle opdrachten van Het BUREAU geopend. Misschien zit er nog een kleine klus tussen die ze voor hun stage kunnen oppakken. Nog een tikkie meer werkervaring.
3 januari 2022 geschreven door Grafisch Lyceum Utrecht