Deze content is gemaakt door Grafisch Lyceum Utrecht
Branded content
Branded content
Om jou een goed beeld te geven van deze opleidingen, laten we drie studenten van het Grafisch Lyceum Utrecht aan het woord. Zij zaten in hetzelfde schuitje als jij en hebben elk hun droomstudie gevonden!
Coen Koetsier : “In 2017 startte ik met de opleiding . Ik was op zoek naar een creatieve opleiding, maar wilde me niet specialiseren in een bepaalde richting. Bij deze opleiding leer je wat de mogelijkheden zijn van verschillende soorten media en hoe alle onderdelen kunnen samenwerken in een campagne. Mijn doel was om na mijn mavo, via het mbo door te stromen naar het hbo. Ik heb er geen moment spijt van gehad.
Uiteindelijk ben ik de opleiding Digitale media aan de HKU gaan doen. Met de praktijkkennis en ervaring vanuit het mbo had ik echt een voorsprong op mijn studiegenoten die rechtstreeks van de havo kwamen. Ik kon al direct met alle creatieve programma’s aan de slag. Nu ben ik onder andere actief als designer bij ‘By the Ocean we Unite’.
Wat is dat crossmedia nou eigenlijk? Luister eens naar de podcast CrossTalks
Katja Breman, eerstejaars student : “Net als de meesten van mijn klasgenoten ging ik ook na de havo een hbo-studie doen, in mijn geval verpleegkunde. Na een jaar kwam ik erachter dat ik de verkeerde studie had gekozen. Toen ben ik overgestapt naar plan B en met de mbo-opleiding Communicatie en marketing begonnen. Met als doel om straks weer door te stromen naar het hbo. Ik zit hier helemaal op mijn plek. Nu leer ik marktonderzoek doen en nadenken over doelgroepen. En ik leer hoe ik voor welke doelgroep schrijf. Voor een klant, voor een manager of voor een collega. Communicatie gaat natuurlijk niet alleen om taal, het gaat ook om beeld, daarom leren we ook vormgeven. We krijgen les in alle creatieve Adobe programma’s, zoals Indesign en Photoshop. Na de opleiding weet je hoe je content voor de website van je bedrijf moet maken en plaatsen. En kun je filmpjes en infographics maken.
Ik weet zeker dat ik met de brede basis en praktijkervaring die ik hier krijg de verdieping op het hbo met vertrouwen tegemoet zal gaan.”
Manager worden met een mbo-opleiding? Kan dat? Is dat niet meer iets voor een hbo’er? Met een opleiding kan je heel goed aan de slag als mediamanager bij een communicatiebureau. Jij bent de manager van een project of evenement.
Als mediamanager weet je hoe je verschillende media-uitingen inzet voor een opdrachtgever. Je bent de tussenpersoon tussen de opdrachtgever en de vormgevers die je nodig hebt om je plan uit te voeren. “Omdat je op het mbo veel met projecten van echte opdrachtgevers werkt, weet je al snel hoe het werkt in de praktijk.
Doordat je tijdens de opleiding ook leert over vormgeven, communiceren en samenwerken begrijp je de vormgevers en drukkers waar je veel mee werkt heel goed. Je spreekt hun taal en de taal van de opdrachtgever en dat maakt je werk makkelijk. Ook als je doorstroomt naar het hbo heb je voordeel van deze opleiding doordat je ook kunt vormgeven, naast veel theorie ook praktijkervaring hebt gehad en hebt geleerd om samen te werken”, aldus Colette Decker, tweedejaars student.
3 maart 2021 geschreven door Grafisch Lyceum Utrecht