Zita ging van vmbo naar universitaire master: ‘Zoek uit wat voor jou werkt’

min. lezen
Zita ging van mbo naar universitaire master zoek uit wat voor jou werkt

Knokken loont! Zita Willemse (28) is ervaringsdeskundige: haar dyslexie en dyscalculie zaten en zitten haar soms danig in de weg. Ondanks tegenslagen en vooral met dank aan haar eigen doorzettingsvermogen is ze waar ze wil zijn: via vmbo, mbo en hbo volgt ze momenteel een master Nutrition & Health aan de Wageningen University & Research. ,,Als je iets echt wilt, kan het!’’

Als je graag de diepte in wil en hongerig bent naar kennis, dan is dyscalculie en dyslexie ‘niet per se handig’, heeft Zita Willemse ondervonden. ,,Ik ben een intellectuele meid, maar leer anders dan de meeste mensen, het kost me gewoon meer tijd. Lange teksten zijn lastig voor me, daarom kijk ik bijvoorbeeld vaak YouTube-filmpjes die ik geregeld stopzet en terugkijk.’’

Met dank aan die methode heeft Zita diverse opleidingen afgerond. ,,Op de basisschool werd al in groep 3 de diagnose dyslexie en dyscalculie gesteld, daardoor heb ik groep 3 twee keer gedaan. Verder heb ik de basisschool zonder doublures afgerond. Op de Cito-eindtoets scoorde ik voor veel vakken havo-niveau, maar door mijn dyscalculie was mijn rekenniveau niet op orde en ging ik naar vmbo-t.’’

Na het vmbo volgde ze een mbo-opleiding Mediamanagement: ,,Ik wilde productieassistent worden, maar ik merkte tijdens een stage al snel dat ik de mediawereld eigenlijk helemaal niet leuk vond; ik wilde liever mensen helpen. Toch heb ik die mbo-opleiding afgemaakt, ook omdat ik ontdekte dat ik biologie, met een focus op voeding en gezondheid, veel interessanter vond. Zo’n opleiding was er alleen op hbo-niveau.’’

Tussenjaar

Na het afronden van die hbo-opleiding ging Zita werken en reizen. Ze nam ook een tussenjaar, gevolgd door een parttime opleiding natuurgeneeskunde. Haar huidige keuze voor de universiteit – de master Nutrition & Health aan de WUR – is een logische vervolgstap. ,,Ik wil na mijn master natuurgeneeskundige worden met een focus op voeding. Ik wil mensen helpen, met veel aandacht voor medicinale kruiden en voor mentale gezondheid, en daarbij uitgaan van een holistische kijk.’’

,,Bij de master die ik nu doe gaan we heel diep in op de stof. Logisch, want het is immers een universitaire opleiding, we worden ook opgeleid tot wetenschappelijk onderzoeker. Daar heb ik dan geen ambities voor omdat ik liever met mensen werk, maar ik vind het ook voor mijn algemene ontwikkeling fijn om veel kennis in huis te hebben.’’ De master doet Zita – gebaseerd op haar lange schoolervaring – ook op haar eigen manier. ,,Het is een tweejarige master, maar ik doe hem in drie jaar. Het is heel pittige stof. Als ik de master in twee jaar zou doen, zou het tempo te hoog liggen voor me.’’

"Ik studeer nu eenmaal niet met twee vingers in de neus, ik weet wat wel en niet voor mij werkt"

Het is tekenend voor de manier waarop Zita in het leven staat: ze heeft aan den lijve ondervonden dat er meerdere wegen naar Rome leiden. ,,Ik studeer nu eenmaal niet – zoals sommige andere studenten wel – met twee vingers in de neus, ik weet wat wel en niet voor mij werkt. Ik wil heel graag die master halen. En als ik de master heb, vraagt niemand meer hoe lang ik erover heb gedaan.’’

Pittig

Dat klinkt zelfbewust, maar dat was ze niet altijd. ,,Ik ben ook vastgelopen, heb een mentaal pittige tijd gehad, ben in een burn-out beland. Zonder de steun van mijn ouders en broer had ik niet gestaan waar ik nu sta. En in de tijd dat ik het moeilijk had, heeft een lifecoach – een lieve vriendin van mijn moeder – me weer op het juiste spoor geholpen. Dat heb ik ook geleerd: als je het moeilijk hebt, hoef je niet altijd alles zelf op te lossen, het is prima om hulp te vragen.’’

Ze voelt zich ook gesteund door de scholen die ze bezocht. ,,Omdat al vroeg duidelijk was dat ik dyslexie en dyscalculie had, kreeg ik bijvoorbeeld ook op de middelbare school meer tijd. Ik heb me altijd ‘gezien’ gevoeld, er was altijd aandacht voor de andere manier waarop ik leerde.’’

Veel open dagen

Haar lange schoolloopbaan heeft Zita sowieso veel geleerd. En hoewel ze misschien niet altijd de snelste of meest logische route nam, zou ze, als ze het opnieuw zou doen, geen andere weg bewandelen. ,,Daar heb ik veel over nagedacht, maar ik heb nergens spijt van. Ook bij de mbo-opleiding mediamanagement die niks voor mij bleek te zijn, heb ik vaardigheden ontwikkeld. Ik heb daar bijvoorbeeld Photoshop en InDesign geleerd, en ik zelf websites bouwen; daar heb ik nog steeds iets aan.’’

Misschien nog wel belangrijker: ze heeft zichzelf steeds beter leren kennen. ,,Ik heb voor mijn studiekeuze heel veel open dagen van mbo’s, hbo’s en universiteiten bezocht.’’ Lachend: ,,Daar heb ik vooral ontdekt wat ik niet wilde. Zo wilde ik ooit stewardess worden. Toen ik ontdekte wat het eigenlijk inhield, wist ik dat het niet bij me paste. Ik heb vooral ervaren dat je iets moet kiezen waar je echt energie van krijgt en dat niet voor iedereen hetzelfde pad zaligmakend is. Ik heb mijn vierjarige hbo-opleiding in vijf jaar afgerond en dat werkte voor mij prima.’’

Inspiratie

Inmiddels fladdert ze deze dagen in Wageningen rond als mentor voor nieuwe WUR-studenten. ,,Dat vind ik hartstikke leuk om te doen. De studenten zijn nieuw in de stad, er zijn ook veel internationale studenten. Die probeer je wegwijs te maken, op hun gemak te stellen en soms uit hun schulp te trekken. Als ze ernaar vragen, wil ik mijn verhaal vertellen als inspiratiebron. Ik studeer nu op mijn manier en dat werkt voor mij. Misschien is dat wel het belangrijkste voor iedere nieuwe student: probeer uit te vinden wat voor jou werkt.’’

En ja, daar heb je, zeker als studeren zoals bij Zita niet vanzelf gaat, ook doorzettingsvermogen voor nodig. Zita: ,,Het klinkt misschien als een cliché, maar volgens mij geldt wel: ,,Als je iets echt wilt, kan het.’’

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op AD.nl

Placeholder cta

Simpel in je inbox

Studiekeuzelab helpt je een studie kiezen.