Liever geen dag hetzelfde? Bij NS raak je niet uitgekeken

min. lezen
NS: geen dag hetzelfde
Bij NS raak je niet uitgekeken.
Deze content is gemaakt door NS

Branded content

Vind je het heerlijk om lekker onderweg te zijn of houd je juist heel erg van techniek? Bij NS zijn de mogelijkheden eindeloos. Zo bestuurt Wiek allerlei treinen langs de mooiste uitzichten, zit Quinten als leerling handhaver toezicht en veiligheid-conducteur geen moment stil en leert Nand alles over treintechniek en mechatronica aan toekomstige monteurs in de TechniekFabriek van NS. Wat past het best bij jou?

“Vroeger dacht ik dat het makkelijk was om een trein te besturen”

Wiek volgde de opleiding Machinist Railvervoer
(ROC Twente, ROC Amsterdam en STC Twente)

“Het was voor mij een jongensdroom om machinist te worden, ik ben blij dat die droom is uitgekomen,” vertelt Wiek over het afronden van de tweejarige opleiding machinist railvervoer. Sinds september is hij zelfstandig machinist bij NS. “Toen ik een opleiding moest kiezen, ben ik bij twee open dagen geweest, vooral om sfeer te proeven. Dat ik de opleiding ging volgen wist ik zeker! Bij NS is de variatie zó groot en theorie wordt met de praktijk gecombineerd. In het eerste jaar had ik drie weken theorie en één week praktijk bij NS. Zo heb ik geleerd om energiezuinig te rijden en heb ik zelfs op de hogesnelheidslijn gereden. In de praktijk leer je veel van je mentor, waardoor je echt je eigen rijstijl kunt ontwikkelen.”

Wiek is nog steeds blij met zijn keuze. “Wat ik zo leuk vind is de afwisseling. Als machinist is elke dag anders. Zo heb ik echt genoten van de uitzichten in het zuiden van het land, de mooie heuvels en het contact met collega’s en reizigers. De ene keer bestuur je een Intercity op een druk traject en het andere moment breng je een lege Sprinter naar de schoonmaakploeg. Dat vind ik geweldig. Vroeger dacht ik dat het makkelijk was om een trein te besturen, maar er komt heel veel bij kijken.”

“Stilzitten is niks voor mij. In jaar één ga je elke donderdag al de trein op”

Quinten volgt de opleiding HTV (handhaver toezicht en veiligheid)-Conducteur
(MBO Amersfoort)

“Mijn oom is machinist en vroeg of ik eens kwam kijken,” vertelt Quinten. “Ik vond het machtig om hem zo’n trein te zien besturen. Je hebt het mooiste uitzicht dat er is en veel verantwoordelijkheid. Maar ik had al snel door dat stilzitten niets voor mij is. Ik dacht: ik ben jong, fit en sociaal aangelegd. Via mijn oom kon ik een dag met een conducteur meelopen.”

Inmiddels zit Quinten in zijn tweede jaar van de opleiding HTV-Conducteur. “Eigenlijk volg je twee opleidingen in één. De opleiding toezichthouder en handhaver en de NS opleiding tot conducteur. We leren nu bijvoorbeeld hoe je bekeuringsgesprekken voert. Als iemand zijn verhaal wil doen gebruik je een andere techniek dan wanneer iemand agressief is.”

Wat je leert, oefen je meteen in de praktijk. “Je moet snel kunnen schakelen. Het ene moment help je een groep reizigers op het perron, het andere moment moet je meteen ingrijpen omdat iemand verderop te dicht bij het spoor komt. Stiekem vind ik zelf het omroepen het leukste dat er is. Ik krijg vaak complimenten: ‘Wat een mooie warme omroep, bedankt!’ Maar het leukste moment was toen ik kaartjes aan het controleren was en een groep jongens begon te juichen en mij optilde om een foto te maken voor Instagram. In de drukte is het een uitdaging en moet je erg alert zijn, maar dat maakt het juist zo leuk.”

“Je bent echt onderdeel van een team in de praktijk”

Nand is operationeel manager bij de TechniekFabriek
(TechniekFabriek van NS in Amersfoort)

Nand begon twintig jaar geleden als conducteur maar is inmiddels al drie jaar operationeel manager bij de TechniekFabriek. “Er zijn zoveel doorgroeimogelijkheden bij NS. Wij geloven ook echt in leren in de praktijk. Dat zie je ook terug in onze eigen opleiding voor toekomstige monteurs waar je in twee jaar alles leert over elektronica, mechanica en pneumatiek.”

In ruime praktijkruimtes met verschillende trainingsunits van treinen maak je kennis met drie bedrijfsonderdelen: onderhoud, service en revisie. “De groep leerlingen is heel divers. Het is prachtig om te zien hoe iedereen elkaar helpt! Elke student is anders en we vinden het belangrijk dat je alle soorten werkzaamheden ervaart.” Daarom ben je in het eerste jaar steeds zes weken op de TechniekFabriek en loop je daarna twee weken stage bij een bedrijfsonderdeel van NS. In het tweede jaar loop je juist zes weken stage en kom je dan weer terug op de TechniekFabriek. “Leerlingen zijn dan echt onderdeel van een team in de operatie, dat vind ik mooi om te zien”, glimlacht Nand. Tijdens de opleiding krijgen studenten veel vrijheid en maken ze zelf een planning die bij hen past. “De praktijkbegeleiders en docenten staan dicht bij de studenten en we helpen je om alles uit jezelf en je studie te halen.”

Lijkt het jou tof om in de wereld van treintechniek en mechatronica te duiken? Wij betalen jouw opleiding aan de TechniekFabriek. Wat we van jou vragen? Interesse in techniek en de wil om te leren.

Wil jij bij de NS werken?

Altijd gedroomd van een baan bij de NS, of denk je: dit is gaaf! Check dan snel welke opleidingen ze nog meer hebben! 

GA NAAR DE WEBSITE

 

Hoofdconducteur_Hoofddorp